torsdag 27 augusti 2015

Att leva med hundar

Vår vardag fylls naturligtvis av hundarna , har man skaffat sig husdjur finns dom ju där hela tiden
  och ger människan glädje och ohämmad kärlek , i vått och torrt . Våra fyrfotingar är  allt  för oss
eftersom vi inte fick några barn tyvärr , men det är inget jag nu tänker prata om . I både mitt o Uffes
liv har det alltid funnits  hundar och katter , fast måste tillstå att hemma var våra hundar kanske inte fullt lika mycket närvarande i mitt liv som katterna , hundarna bara fanns där o var mycket ute för förr användes dom ju som vakthundar , men nog har jag fina minnen av alla våra hundar . När jag flyttade hemifrån hade jag katter , tanken på att skaffa hund fanns inte då det kom först lång senare. I början av 90 talet då Uffe o jag blev ihop , kom vi i kontakt med Shetland sheepdog och vi föll ju båda för den rasen . Men först 1993 efter att vi gått igenom en hel del tråkiga saker , slog vi till o skaffade oss en sobel färgad tik Ronja då hon var 7 år tog vi Wilma som idag är 15 år o 3 månader. Ronja blev också 15  kommer  senare att visa bilder på henne här inne . Alla våra hundar är och har varit olika individer ingen av dem är exakt den andra lik , visst finns de mycket som  lika  men ändå är dom så olika . Rasen i sig själv är ju avlad som vallhund o även gårdshund där av har dom en viss skällighet  o vallandet märks  då dom vallar varandra och oss  då vi tex är i skogen. Våra hundar är nog bortskämda tycker många dom sover i våra sängar o ligger ibland i soffor o stolar . Men de ger oss en sån kärlek o värme så vi låter dom hållas  hund hår har vi i princip över allt förstås  men man blir härdad . De är egentligen bara en bagatell om man tänker stort på allt skit  som händer runt om kring oss i värden  . Att fota hundar är ju inte det lättaste  har jag lärt mig,  dom är ofta på ett ställe men vips är de borta då kameran är inställd . Så ett råd är att se till ha kameran  färdigt på den inställning du vill ha .  Man   kan man  ta serie bilder då brukar det funka  ganska bra  alltid  nån bild bild som blir lyckad . Idag har jag testat fota dem på porträtt inställning , försökte fånga roliga miner  och annat. En del blev fina andra lite roliga. Här kommer en uppsättning foton på glada hundar nöjda hundar  o lite kluriga ,  se och bedöm själv
 
 
 




































 

2 kommentarer:

  1. Fina bilder,du borde vara fotograf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nina :) Övning ger färdighet sägs det men jag är nog bara en glad amatör ;)

      Radera

Hund bus hemma på gården

Nu har det verkligen kommit snö i flera omgångar ,inget som stör två glada hundar i alla fall. Dom är alltid lika glada över detta fenome...