torsdag 22 oktober 2015

Nostalgi

Hemma på min prylhylla finns det en hel del små prylar bland annat  annat kryddor och  medicin burkar . Idag var det dags torka dam på hyllan o då passa jag på att fota lite prylar därifrån.

De här burkarna o flaskorna  har jag i min prylhylla ,  alla är inköpta på loppisar Dom flesta känner jag igen från min barndom.


                                Hangö bakpulver burken fanns nog i alla hem på 50-60 talet
                                                       Kamfertdroppar från Hangö apotek
                                                      Citronessens Hangö apotek


                              Alybyl Optimal och Camphor medicin är sådant som användes förr                
                                       Lejon Tjärpasiller var en god pastill

                                                    Vanilj socker burken användes säker flitigt vid bakning
                                               Malen svartpeppar var också en vanlig krydda förr
                                         Kockens Vitpeppar använde vi hemma
                                             Paulig Nejlika små plåt burkar



                                          Kamferts droppar fanns nog i många hem 50 -60 talet under medlet som sku bota allt enligt vår mor ,  all vi  ungars mardröm att måsta svälja den illa luktand och illa smaknd drycken .
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hund bus hemma på gården

Nu har det verkligen kommit snö i flera omgångar ,inget som stör två glada hundar i alla fall. Dom är alltid lika glada över detta fenome...