onsdag 28 oktober 2015

Släktforskning

2012 gick jag med i Hangö släktforskare och började sedan samma höst aktivt söka våra rötter ett intressant spännande och tålamods prövande projekt . Gick en nybörjar kurs i släktforskning med min syster o där lärde vi oss grunderna, sedan börja jag leta släktforskar program och fastnade för My Heritage  och har nu anlitat detta program i 3 år som gett mig mycket kött på benen så att säga . Där emellan har jag fått hjälp från lokal arkivet och  andra inhemska släkt program . Att leta i kyrkböcker är absolut ingen lätt sak  att kunna tyda då tida skrifter samt dålig handstil är ingen bra kombo .Nya intressanta upptäckter om släkten har jag fått ,  som att vi inte alls är Hangöbor i många generationer det är ändast vår far och hans syskon som är födda i Hangö ,  hans mor född i Nagu och far (vår farfar ) född i Karis Brasa by. Att vår mor är från Karis har vi ju vetat men hennes släkt stammar från  Ingå Snappertuna  så där ser man. Men största överraskningen var att vår farmors släkt kommer från Nagu och Österbotten de va nytt . Så man lär sig en massa under vägen , idag har jag skrapat ihop 670 personer  ,från mors sida i rakt nedstående led finns det 11 generationer varav den äldsta var född 1590 i Sverige och avled 1668 i Karis . På fars sida har jag nu fått ihop 9 generationer bakåt var av den äldsta är född 1683. Att släktforska är nåt jag varmt kan rekommendera  men tålamod och en viss envishet är bra att ha , mycket nöje på vägen i fall nån blir inspirerad .



Mormor Julia Timper 19 år

Far Tor Allan Enberg

Farmor Maria och farfar Gustav

Mor Märtha och far Tor

Märtha Johanna Kullberg

Berit Maj -Lis Viola Enberg

Farfar och farmors avkommor med avec

Barnen  Enberg

Berit 1953


Vårt barndoms hem huset längst fram på berget

Hela familjen Enberg
                                          
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hund bus hemma på gården

Nu har det verkligen kommit snö i flera omgångar ,inget som stör två glada hundar i alla fall. Dom är alltid lika glada över detta fenome...