måndag 21 december 2015

Alla mina kära tomtar

Nu börjar vi kunna räkna ner dagarna till jul 21.12.idag . Ute är det fortfarande + 8 grader varmt och ingen snö så vi får väl fira en mörk jul igen. Nu har alla  mina tomtar (nästan ) fått komma fram för att pryda vår lägenhet i någon vecka. Som jag tidigare nämnt har jag dille på tomtar eller man kan ju säga att jag samlar på tomtar, under mina många levnads år har skaran stegvis ökat . Den äldsta vi har i huset är från min mans mors  barndoms hem någon gång på 40 -50 talet .  Finns också många från 60 -70 talet  och sedan fram åt till dags datum , många är slitna av tidens tand , men ändå lika kära .
Har upptäckt att nu föritden är inte julen lika med tomtar i rött och granar i grönt, nu börjar det finnas granar  som är vita rosa  guld och silver och tomtar till och med svarta. hm började just  in se att mina tomtars liv   inte kommer att vara i evighet för vem tro vill över ta dem  om de är omoderna men dom kan ju bli sällsynt och antika .Men de tär väl ingen jag behöver fundera över nu . Nu ska jag bar njuta av dem en tid och så åker de åka ner i kartongerna igen .Såg ett tv program där en dam hade över 6000 tomtar de ni där ligger jag allt i le .



En Nisse från 40-50 talet
60  talets tomtar
















70 tals tomtar










Tomtar från 80 talet






90 talets tomtenissar












2000 talets tomtar




































2 kommentarer:

  1. Oj, så många och fina tomtar du har. Hundtomten var fin och då jag såg tomten som satt på grisen kom jag att tänka på då du en gång satte dig på en gris. Den som du satte dig på då vi besökte Strömsö. Det var en härlig semester resa det. Så bodde vi ju på finaste hotellet i stan också, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Jo de lyxigaste man ka tänka sig haha mera såna resor bara i sommar igen .

    SvaraRadera

Hund bus hemma på gården

Nu har det verkligen kommit snö i flera omgångar ,inget som stör två glada hundar i alla fall. Dom är alltid lika glada över detta fenome...