lördag 7 november 2015

Mitt Hangö

Som född och uppvuxen Hangöbo märker jag med åren att Hangö blir mig allt kärare . Har i olika repriser under 70- 80 talet bott andra ställen, men Hangö har alltid dragit mig tillbaka . Hangö är en stad som ligger sydligast ut på udden i Finland   omgiven av havet på 3 sidor , 130 km strandlinje och cirka 30 km sandstränder , holmar och skär finns här cirka 90 .  Hangö är definitivt en sommar stad som blommar upp under sommaren ,men visst har Hangö sin tjusning även de andra årstiderna och syselsättning finns om man bara själv ids ta för sig. För mig är det ( har alltid varit ) en lisa för kropp och själ att få vandra längs våra  vackra stränder inget skänker mig mera ro än ett spegel blankt hav men även ett stormigt hav har sin tjusning. I Hangö bor nu omkring 9000 invånare där finskan  ligger påcirka 53,7% och svenskan på 42,8 % .Här kommer lite foton på mitt älskade Hangö .













































 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hund bus hemma på gården

Nu har det verkligen kommit snö i flera omgångar ,inget som stör två glada hundar i alla fall. Dom är alltid lika glada över detta fenome...